Blog

Jak długo jest ważna legalizacja tachografu?

14.12.2022

Do obowiązków każdej firmy transportowej należy wyposażenie samochodów w odpowiednie urządzenia rejestrujące, jakimi są tachografy. Służą one do rejestrowania przejechanej przez kierowcę drogi, prędkości, z jaką się poruszał oraz szeregu innych wartości określających czynności wykonywane przez niego podczas trasy. Urządzenia te służą do kontrolowania czasu pracy i odpoczynku — często zdarzało się, że kierowca, chcąc w krótszym czasie ukończyć zlecenie, nie przestrzegał regulujących tego przepisów, przez co jechał przemęczony i był zagrożeniem na drodze nie tylko dla siebie, ale również innych uczestników ruchu.

Legalizacja tachografów cyfrowych – co musisz wiedzieć

Obowiązek montażu tachografów w pojazdach dostawczych obowiązuje już kilkadziesiąt lat. Do 2006 roku funkcjonowały te analogowe, obecnie zakłada się jedynie cyfrowe, które znacznie trudniej zmanipulować.

Legalizacja tachografu to obowiązek nałożony na każdego, kto posiada firmę transportową. Polega ona tak naprawdę na jego kalibracji, czyli dokładnej analizie, czy odpowiednio mierzy dane parametry oraz czy spełnia wszystkie wymagania określone w przepisach. Wymogi w tej kwestii są ściśle określone — jeśli urządzenie ich nie spełnia, nie nadaje się do montaży, a jego legalizacja nie może zostać przeprowadzona. Właściciel dobrze działającego tachografu otrzymuje cechę legalizacji. Jest to świadectwo potwierdzające sprawność urządzenia, które umieszcza się w jego pamięci. Dodatkowo otrzymuje się naklejkę legalizacyjną, przyklejaną na słupku kabiny pojazdu.

Kiedy, gdzie i jak przebiega legalizacja tachografu?

Wiele osób zastanawia się, w którym momencie należy wykonać kalibracje tachografu — to również jest ściśle określone przez prawo. Należy ją wykonać nie później niż 14 dni od rejestracji pojazdu. Wprowadza się wtedy do urządzenia indywidualne dane pozwalające na identyfikację i określenie charakterystyki samochodu. Niezależnie od tego, czy jest nowy, używany, czy może zakupiony w leasingu, przepis ten obowiązuje tak samo.

Kalibracji tachografu nie dokonamy wszędzie — warsztat musi mieć specjalne uprawnienie. To niezwykle istotne, gdyż tylko wtedy mamy pewność, że procedura została przeprowadzona zgodnie z prawem. Taką pewność możemy uzyskać na stronie Głównego Urzędu Miar, gdzie można sprawdzić zakres uprawnień danego warsztatu.

Legalizacja tachografu przebiega w następujący sposób:

  • najpierw sprawdza się, czy urządzenie poprawnie funkcjonuje,
  • kolejnym krokiem jest weryfikacja dopasowania go do typu pojazdu — nie w każdym samochodzie umieszcza się te same typy tachografów,
  • następnie przeprowadza się analizę parametrów: numeru rejestracyjnego pojazdu, numeru VIN, rozmiaru opon, kodu rejestrującego auto państwa, uniwersalnego czasu koordynowanego, ogranicznika prędkości, a także stanu licznika kilometrów,
  • kiedy wszystkie te dane zostaną zweryfikowane, placówka może wydać świadectwo legalizacji, wprowadzane do pamięci tachografu, a także naklejkę przyklejaną do kabiny.

Jak często należy przeprowadzać kalibrację tachografu?

Procedurę należy aktualizować co 24 miesiące od dnia wykonania ostatniej. Czy sytuacja jest zawsze taka sama? Otóż nie - istnieje kilka wyjątków, kiedy legalizację tachografu trzeba wykonać ponownie przed upływem tego czasu. Reguluje to rozporządzenie 1360/ 2002 r.

Kalibrację tachografu należy powtórzyć wtedy, gdy numer rejestracyjny pojazdu od momentu jego nabycia się zmienia. Niezależnie od tego, czy samochód dalej jest w posiadaniu tego samego właściciela, koniecznie trzeba zrobić to po raz kolejny.

Kolejny moment, gdy procedura legalizacji tachografu musi być powtórzona to sytuacja rejestracji pojazdu po wykupie z leasingu. Sposobem na weryfikację jest sprawdzenie danych znajdujących się na tabliczce instalacyjnej. Należy porównać je z wydrukowanymi informacjami technicznymi.

Ponowna kalibracja jest wymagana też wtedy, gdy w samochodzie zmieniany jest rozmiar ogumienia. Dlaczego? Podczas kontroli drogowej często weryfikowany jest rozmiar kół osi napędowej - sprawdzane jest to, czy informacje z tabliczki rejestracyjnej zgadzają się tymi obecnymi na ogumieniu.

Kolejną sytuacją, kiedy należy przeprowadzić kalibracje tachografu jest zerowanie zabezpieczeń, które są nakładanie podczas legalizacji np. w sytuacji kiedy auto ulegnie awarii (wymiana sprzęgła) i zostanie odłączony czujnik ruchu (impulsator).