Blog

Czy tachograf jest obowiązkowy?

12.12.2022

Każdy, kto z zawodu jest kierowcą, powinien wiedzieć, czym jest tachograf i w jaki sposób działa. Informowaliśmy o tym w poprzednim wpisie na blogu - dziś odpowiemy na kolejne nurtujące pytania. Czy tachograf jest obowiązkowym elementem samochodu? Kiedy pojazd wymaga zamontowania tachografu? Kiedy nie jest on niezbędny? Czy za brak urządzenia w aucie grożą kary? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.

Kiedy pojazd wymaga zamontowania tachografu?

Informacje na ten temat możemy pozyskać z konkretnego rozporządzenia. Mówi o tym Artykuł 3 Rozporządzenia Rady w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Tachograf jest obowiązkowy, w przypadku samochodów, których masa przewyższa 3,5 tony. Wiele osób zastanawia się, jakiego rodzaju pojazdów to dotyczy? Włączają się w to ciężarowe, autobusy (z wyłączeniem tych miejskich) i te dostawcze. Przepis dotyczy również samochodów przewożących grupy liczniejsze niż 9 osób.

Czy tachograf jest obowiązkowym elementem samochodu?

Tachograf pozwala kontrolować pracę kierowców i zwiększa bezpieczeństwo zarówno ich, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Często zdarzało się, że osoby kierujące ciężarówkami nie stosowały się do przepisów określających to, ile czasu mogą pracować i ile przerw muszą robić. Chęć szybkiego zrealizowania zlecenia prowadzi do przemęczenia, a to z kolei zwiększało ryzyko wypadków i kolizji. Z tego też powodu, tachograf jest obowiązkowym elementem samochodów ciężarowych i autobusów dalekobieżnych.

Wielu kierowców i właścicieli firm transportowych manipulowało urządzeniami. Do roku 2006, gdy dozwolone były tachografy analogowe, było to znacznie prostsze, a błędy zdarzały się nagminnie. Od 2021 roku Pakiet Mobilności oddał do użytku najnowszą, znacznie trudniejszą do zmanipulowania generację urządzeń. Oprócz wszystkich danych, jakie już wcześniej były gromadzone przez tachografy, zaczęły one także wykorzystywać łączność GPS - dzięki temu można w czasie rzeczywistym określić położenie kierowcy i zdalnie kontrolować jego czas pracy. Ta generacja urządzeń ma stać się obowiązkowym wyposażeniem samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów dalekobieżnych w 2025 roku.

Kiedy tachograf nie jest niezbędny?

Chcąc dowiedzieć się, kiedy pojazd nie wymaga montażu tachografu, należy odnieść się do zasad określonych przez Unię Europejską, które dotyczą prowadzenia pojazdów w celach handlowych. Istnieje kilka pojedynczych przypadków, gdy urządzenie nie musi zostać zainstalowane.

Pierwsza z nich to sytuacja, gdy masa pojazdu nie przekracza 3,5 t - odnosi się to do 3 Artykułu Rozporządzenia Rady w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Czy to znaczy, że pojazd o wadze 3 t, może posiadać naczepę o wadze 1 t? Odpowiadamy - nie. Dzieje się tak, gdyż przepis dotyczy masy całkowitej. W momencie, gdy przyczepa zwiększy masę samochodu sprawiając, że przekroczy on wagę 3,5 t, montaż urządzenia rejestrującego jest już konieczny.

Kolejna sytuacja, gdy pojazd zwolniony jest z obowiązku posiadania tachografu to ta, kiedy samochód jest używany w celu niekomercyjnego transportu towarów. Przykładowo, gdy właściciel chce przewieźć nim swoje prywatne rzeczy z przeznaczeniem niezwiązanym z firmą, tachograf nie jest wymagany.

Kolejnym wyjątkiem są samochody, które obowiązuje maksymalna, nieprzekraczalna prędkość o wartości 30 km/h, a także:

  • pojazdy przeznaczone do nauki jazdy
  • te transportowe, które nie są w stanie przewieźć więcej, niż 9 osób
  • specjalistyczne, takie jak karetki, wozy strażackie i inne tego typu
  • samochody będące sklepami obwoźnymi
  • autobusy miejskie.

Czy za brak tachografu obowiązują kary?

Posiadanie tachografu to obowiązek każdego zawodowego kierowcy, stąd też, za jego brak grożą surowe kary. Kiedy w firmie transportowej przeprowadzona zostanie kontrola, a dane z urządzenia rejestrującego oraz karta kierowcy, jakie powinny być przechowywane za każdy dzień, nie zostaną okazane, jest to 300 zł. Kara w przypadku, gdy kilku pracowników korzysta z jednej karty, wynosi natomiast 3000 zł, a gdy podczas jednej dobry użyte zostanie kilka wykresówek to 1000 zł.